Majd megoldja valahogy

A gyermek táplálkozása – “majd megoldja valahogy…”

Ne gondold, hogy a te gyereked tényleg megoldja egyedül!

Eszik, nem eszik? Enne, de nem szereti. Enne, de nincs mit? Hiszed vagy sem, sok szülő alig vagy egyáltalán nem gondoskodik arról, hogy elegendő mennyiségű és minőségű étel, ital álljon gyereke rendelkezésre. “Majd megoldja valahogy! Rossz a kaja a suliban! Sosincs kedve enni!” – jönnek a kifogások sorban, és ne hidd, hogy a pénz miatt! Látjuk, halljuk, elmondják maguk is: nem esznek rendesen! Pedig a táplálkozás az egyik legfontosabb eleme a tanulásának. A pillér, ami a hidat tartja. A rendes tízórai az energia, ami a gyerek agyát táplálja, az uzsonna az ő elméjének olyan, mint hajótöröttnek a mentőöv.

Saját és kollégáim házi felmérése szerint, egy átlagos osztály 60%-nak nincs megfelelő mennyiségű étel és ital (víz!!!) bepakolva a táskájába az iskolai órákra. Legalább 85%-uk pedig csak szemetet lát tízóraira.  Eszi, nem eszi, a gyerekek nagy része tényleg nem kap mást. Gyümölcs nincs, liszt és cukor van. Ezért aztán még jóval a naplemente előtt kezd kopogni a szemük az éhségtől. A gyerekek több mint feléről van szó! Elkeserítő adatok, és a számoknál is siralmasabb helyzet.

Te tudtad ezt? Abraham Maslow amerikai pszichológus az 50-es években dolgozott ki egy máig népszerű ún. szükségelméletet, amely szerint ahhoz, hogy teljes és boldog emberi életet legyünk képesek élni, hogy kellően motiváltak és kreatívan önmegvalósítóak legyünk, a szükséglet piramisban található elemek mindegyikének kielégítését el kell érnünk. Szépen sorban. Mert ahhoz, hogy följussunk a csúcsra, mindegyik szintet meg kell lépnünk. Minden tettünk, utunk és elhatározásunk a piramis legalján lévő fizikai szükségletek kielégítésével kezdődik!

Mit értünk fizikai szükséglet alatt? Például az elegendő alvásidőt – azaz a kipihent, kisimult gyereket. A megfelelő higiénés állapotot – azaz a tiszta és jószagú ruhát, az illatosra mosott kezet. A megfelelő mennyiségű, jó minőségű ételt, italt értjük alapvető fizikai szükséglet alatt. Ez nem egyenlő a terülj, terülj asztalkámmal, de mégis…

Ha nem eszik, nem működik. Óránként egyszer van ideje kimenni a mosdóba, iszik pár kortyot, és ebédre eszik is pár falatot. Amúgy az álmos, éhes gyerek korgó hassal, kókadt fejjel és gyorsan múló figyelemmel ül az órán. Kikapcsol, ha csak teheti. Múlatja az időt, de figyelni nem tud, lelkesedni nincs ereje. Figyelem nélkül pedig nincs tanulás és nincs teljesítmény sem. Hosszútávon a nem megfelelő étkezés és az észrevétlen kiszáradás súlyos fizikai károkat is okozhat a fejlődő szervezetben. Mindemellett az állandóan éhes ember – még ha gyerek is – folyamatosan ingerült és feszült, ami a magatartásán, a viselkedésén (sőt még a szóhasználatán) is meglátszik.

Mit tehetsz ez ellen te, Anya? Íme, iskolai házi feladatod 5 pontja:

  • Ne hagyd, hogy a gyereked reggeli nélkül induljon el otthonról! Nem baj, ha a felét otthagyja, és az sem baj, ha hisztizik kicsit, de egyen pár falatot, és igyon is valamit, mindegy mit, gyümölcslét vagy ivójoghurtot, csak ne menjen suliba éhgyomorra. Addig kérdezd, amíg ki nem derül, mi az, ami jólesne neki indulás előtt!
  • Legyen nála tiszta kulacs! De ne bántsd érte, ha mindig elhagyja! Szerezz be néhány félliteres flakont, szedd le a címkéjét, mosd tisztára és töltsd bele friss vizet. Nem kell szín és nem kell buborék, csak szoktasd rá, ha kiürül a kulacsa, töltse tele maga is újra (meg újra), és igyon! Legyen mindig a keze ügyében a víz (és neked is, Anya)!
  • Ha kevés, vacak és nem finom az iskolai ebéd, csomagolj neki annyit mellé, amennyit csak szeretne, amennyire csak szüksége van! Ha megeszi, ne spórolj rajta! Legtöbbször az a baj, hogy uncsi a szendvics, hát színezd ki! És ne mondd, hogy nincs időd rá! Pakolj egy műanyag dobozba sajtot, szőlőszemeket, sótlan mogyorót, kockázz párizsit, karikázz répát – minél többféle, annál színesebb és ízletesebb lesz gyereked eledele. Ráadásul a falatnyi darabokra mindig jut majd ideje és kedve is. Ha nem hiszed, próbáld ki – csak egyszer vigyél magaddal egy ilyen dobozt az irodába, garantáltan boldog leszel tőle! A dobozba mehet egy kis ráadás is: rövid, személyes üzenet! Végy egy kis cetlit, és firkantsd rá azt, ami eszedbe jut: Szeretlek! Bízz magadban! Te vagy a legjobb! Fárasztó napokon, dolgozatok előtt csodákra képes egy-két kedves szó, a gyerekek imádják, és bizony láttunk olyan gyereket is, aki egy egész éven át gyűjtötte anyukája pozitív megerősítéseit. Hidd el, működik!
  • Beszélgess vele! Ne kérd számon, de okosan kérdezgesd az iskolai étkezési szokásairól is! Mikor eszik, és mikor enne? Milyen kaján járt ma az esze? Vajon észrevette-e, hogyha suttyomban megeszi az összes kaját a matek órán, akkor nem marad az edzés utánra egy megveszekedett falatja sem? Segíts neki ebben, találjátok ki közösen, mi a jó megoldás arra, hogy sose legyen éhes.
  • Ne adj neki pénzt az iskolai büfére, ha ő a hangulatevő, aki mindig elcsábul és csipszre meg cukros üdítőre költi a heti kajapénzét. Kérdezd a büfést! Hány haverját hívta meg csokira? De alkalmanként adj neki pénzt, ha túl hosszú a napja és te nem vagy jelen, hogy gyógyír légy korgó pocakjára vagy rosszkedvére!

Vajon mi az, ami gyermekeink számára megfelelő ételnek minősül? Ha komolyabban érdekel a téma, többet is megtudhatsz róla itt: https://blumprogram.hu/a-helyes-taplalkozas-szerepe-a-gyermek-eleteben/

A cikk írója: Reidl Kamilla 

A borítókép forrása: www.freepik.com