Tanulási stílusok

A TANULÁSI STÍLUS

Saját tanulásunk jellegzetességeit a tanulási stílusunk fejezi ki. Ez minden esetben egyéni, a személyiségünk része, a világhoz, az ismeretekhez, a tanuláshoz való viszonyunk. Különböző emberek más és más módon közelítik meg a valóságot. Az érzékelés módja szerint különböztetjük meg az információ feldolgozását (megértését, bevésését és előhívását).

AKTÍV TANULÁS

A tanulók a következő arányban jegyzik meg a tananyagot:

A tanulási stílusunk ismerete nagyon fontos ahhoz, hogy a tanulásra fordított idő során minél hatékonyabbak legyünk, az új ismeretek elmélyülhessenek, akár később is könnyedén előhívhatók legyenek.

Az alábbiakban olvashatod az egyes tanulási stílsok jellemzőit és tanácsokat is kapsz arra, hogy hogyan tanulj minél hatékonyabban. Mindenkire jellemző valamelyik tanulási stílus, de néha – tananyagtól is függően – más-más stílusok tanácsait is használhatjuk. Érdemes próbálgatni, mikor, melyik válik be jobban.

VIZUÁLIS TÍPUS

Jellemzők:                              

  1. látható ingereken keresztül tudsz tanulni
  2. olvasáskor inkább egy képet, vagy rajzfilmet képzelsz magad elé
  3. inkább a látottakat jegyzed meg és nem az ott folytatott beszélgetést
  4. felidézéskor is a képek, ábrák ugranak be

Tanácsok:

  1. használj minél több ábrát és a grafikont
  2. szövegkiemelő filccel emeld ki a lényeget
  3. készíts mindig gondolattérképet, szófelhőt, színes vázlatot
  4. jegyzetelj szellősen, használj nagyobb betűket
  5. készíts a versek, memoriterek mellé rajzokat, ábrákat
  6. szó, vagy szabályok tanulásakor használj rajzos szókártyákat, tanulókártyákat
  7. prezentációk, multimédiás eszközök használata hatékonyabb neked, mint az egyszerű, nyomtatott szöveg
  8. videók megtekintése

 

AUDITÍV TÍPUS

Jellemzők:                              

  1. hallás után könnyebben jegyzed meg az információt
  2. a zene, a ritmus sokat segít a tanuláskor
  3. gyorsan fel tudod dolgozni a hallott szöveget
  4. írott szövegnél amikor olvasod, hallod magadban a szavakat
  5. gyakran olvasáskor a szád is mozog

Tanácsok:

  1. figyelj az órákon!!!! Mivel te elsősorban a hallott szöveget jegyzed meg, számodra nagyon fontos, hogy figyelj a tanár magyarázatára
  2. tanulj csendes helyen, vagy instrumentális (szöveg nélküli) zene szóljon
  3. tanulj hangosan: olvasd fel magadnak a tananyagot és mondd is fel magadnak hangosan
  4. diktafonra, telefonodba mondd fel az anyagot és sokszor hallgasd meg, aztán ismételd el hangosan
  5. alakíts ki tanulócsoportot, ahol átbeszélitek, megvitatjátok a tanulni valót
  6. a tanulócsoportban gyakoroljátok a tananyagot úgy, hogy elmagyarázzátok egymásnak a lényegét

MOZGÁSOS TÍPUS

Jellemzők:                

  1. a mozgás és a fizikai tevékenység során tanulsz jobban
  2. gyakran fogdosod, markolászod, gyűrögeted közben a könyved, füzeted
  3. szeretsz kézműveskedni
  4. az építős, kirakós játékoknál előbb szereted megad megoldani a feladatot, minthogy elolvasd az útmutatót
  5. nem szeretsz egyhelyben ülni és hosszas beszélgetéseket folytatni

Tanácsok:

  1. segít, ha hintázol, vagy fel-le mászkálsz tanulás közben
  2. legyen kéznél egy babzsák, vagy egy stresszlabda, amit nyomkodhatsz, gyúrmázhatsz tanulás közben
  3. minél több érzékszerved használd
  4. szünetekben végezz mozgásos gyakorlatokat
  5. készíts lapbookokat, jegyzeteket
  6. memoriterekhez társíts mozgást, vagy helyezd el a megtanulandót a szobában, vagy a testeden

 

„Ebben a ramazuriban nem lehet tanulni!”

A környezet szintén befolyásolja hatékonyságunkat. Nem mindegy, hogy egyedül vagy társakkal, csendben vagy zene mellett tudunk-e leginkább tanulni. A társas környezet alapján intraperszonális és interperszonális típusú tanulókat különböztethetünk meg.

CSENDES STÍLUS

Jellemzők:                

  1. zavar, ha zaj, beszélgetés van körülötted
  2. jobban szereted egyedül feldolgozni a tananyagot
  3. csapatmunkánál leblokkolsz és az ötleteid előbb jönnek, ha először félrevonulsz és „megemészted” a feladatot
  4. könnyen belemélyedsz a tanulásba
  5. szereted egyedül felkutatni a probléma megoldását
  6. a tananyaggal kapcsolatban megragadnak benned az érzéseid
  7. saját magad szoktat motiválni, erős a belső szurkolótáborod

Tanácsok:

  1. csendben tanulj, ne szóljon se zene, se TV a háttérben
  2. érzéseidre koncentrálj a felidézéskor

TÁRSAS STÍLUS

Jellemzők:                

  1. nem zavar, ha zaj, beszélgetés van körülötted
  2. szívesen veszel részt páros-, vagy csapatmunkában
  3. inspirálódsz a többiektől, úgy érzed, így neked is több ötleted lesz

Tanácsok:

  1. alakíts ki tanulócsoportot, keress tanulópárt
  2. ha úgy tapasztalod, hogy segít a zenehallgatás, csakis szöveg nélküli zenét hallgass
  3. ha egy magyarázatot nem értesz, mindenképp keress másikat, számodra jobban segít, ha egy problémát több oldalról is megközelítesz

Hogyan reagálsz az információra?

Egyből kimondod, ami eszedbe jut, vagy gondolkozol előtte?

IMPULZÍV TÍPUS 

Jellemzők:                

  1. “Előbb beszél, aztán gondolkodik!”
  2. szívesen vitázol
  3. szereted a csoportmunkát
  4. inkább ráérzel a megoldásra

Tanácsok:

  1. használj ötletfelhőt
  2. legyen vitapartnered, akivel gyakorolhatod, hogy felépíted az érvelés logikai hátterét

REFLEKTÍV TÍPUS

Jellemzők:                

  1. problémamegoldás előtt elemzed (megemészted), logikai egységbe foglalod az információkat

Tanácsok:

  1. tanulás közben bátran tegyél fel kérdéseket magadnak a tananyaggal kapcsolatban
  2. inkább egyedül tanulj

MOTIVÁCIÓ

Amikor hiányzik az érdeklődés, a szándék, az akarat, ami biztosítja a tanuláshoz szükséges energiát, minden kedvező feltétel hatástalanná válhat. Ez a folyamatosan újra termelődő belső energia, a motiváció.

KÜLSŐ-BELSŐ KONTROLL

A külső-belső kontroll aszerint csoportosítja a tanulókat, hogy belső vagy külső motiváció iránt fogékonyabbak-e. Amikor megkérdezik tőled, miért is akarsz megtanulni valamit, inkább belső vagy inkább külső tényezők által meghatározott válaszokat adsz-e?:

Belső motivációs válasz például az, hogy „Érdekel a téma”, míg egy ilyen válasz: „Jó jegyet szeretnék kapni”, külső motivációról árulkodik.

Próbáld meg minél előbb a külső motivációt belsővé tenni:

  1. reális, véghez vihető célokat tűzz ki magadnak
  2. dícsérd magad, ha sikerült elérned célodat: „Ügyes voltam, mert a sok tanulásomnak meg lett az eredménye!”
  3. találj ki magadnak jutalmakat

TELJESÍTMÉNYMOTIVÁCIÓ

Ez a motivációs stílus akkor jellemző rád, ha maga feladat nehézsége motivál, vagyis annak tudsz örülni, ha elvégeztél egy feladatot.

Ez a teljesítménymotiváció akkor a legnagyobb, ha úgy véled, a feladat közepes erőfeszítés révén megoldható, megvalósítható: 30% és 70% között van annak a valószínűsége, hogy sikeresen oldod meg.

Sok fejtörős, keresztrejtvényes feladatot oldj meg, hogy erősítsd magadban motivációd!

Kategória: Uncategorized | A közvetlen link.